illustratie meerminnen verdrinken niet

Hoe mijn illustratie bij ‘Meerminnen verdrinken niet’ tot stand kwam

Ruim een jaar geleden – ergens in maart 2019 – vroeg Saskia aan mij of ik het leuk zou vinden om voor haar nieuwe boek een tekening te gaan maken ‘à la Vicky’.

Ze was namelijk gebiologeerd door één van mijn minitekeningen, die bij mij op een dressoir staat. Tot dat moment tekende ik gewoon graag, zonder richting, gewoon waar ik zin in had.

Saskia vroeg mij elementen uit haar verhaal Meerminnen verdrinken niet te verwerken en dat leek mij ontzettend leuk om te doen. Hoewel ze niet wist of mijn tekening in haar boek kon worden gebruikt, nam ik de uitdaging graag aan. Al vond ik het wel spannend: ik pinde mezelf vast op een lange tekenopdracht.

Lees hier hoe mijn illustratie voor het boek Meerminnen verdrinken niet tot stand kwam.
Mijn minitekening en mood boards
Boeken zijn onsterfelijk
Water: komt altijd terug
Meerminnen verdrinken niet

Mijn mini-tekening en mood boards

Saskia stuurde mij een appje en vroeg naar de minitekening die op een kast in mijn huiskamer stond. Ze zei dat ze er steeds aan moest denken als ze aan haar nieuwe boek schreef. Verschillende elementen uit de tekening plopten telkens in haar hoofd. Of ik niet voor haar nieuwe boek een illustratie wilde maken.

Illustratie Meerminnen verdrinken niet
Minitekening ‘De zee’ – © Vicky Maaskant

Niet lang daarna stuurde ze me verschillende Mood Boards toe met elementen die in de tekening konden worden verwerkt. Ik begon met oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Van zeegolven bij verschillende windkrachten, van vissen, zeesterren, zeepokken, schelpen en vogels maakte ik verschillende zentangles (Zentangle®) of andersoortige minitekeningen. Leuk weetje: De eerste oefening, een open mossel, staat op het omslag van het boek! Met de hulp van Saskia maakte ik een aantal keuzes en begon omstreeks mei 2019 aan de illustratie.

Een open mossel (nu verstopt op de voorzijde van het boek)

Boeken zijn onsterfelijk

Mooie boeken hebben iets magisch voor mij. Het in handen hebben van een echt boek, vooral als het kunstig is versierd, maakt mij altijd bewust van de onsterfelijkheid ervan. Ik weet niet precies hoe Saskia boekdrukkunst ziet, al zal het mij niet verassen als dat in de buurt komt van mijn gevoel.

Toen wij vorig jaar juni (2019) in museum Meermanno een art nouveau boekdrukkunst tentoonstelling bezochten ter inspiratie – Saskia schreef immers een historisch verhaal gesitueerd in 1911 -, bleven we in elk geval bij dezelfde boeken stil staan om ze te bewonderen. We vonden in de middeleeuwse en vroegmoderne tijd -bibliotheek hele oude uitgaves van Don Quichot. Op een middeleeuwse drukpers drukten we onze eigen kaart en raakten we geïnspireerd in een Hogwarts-achtige schoolomgeving. Hoe mooi kwamen onze werelden van schrijven en tekenen bij elkaar in boekdrukkunst. We proefden 19e eeuwse boekdrukkunst. Zou een ‘art nouveau’-look ‘Meerminnen verdrinken niet’ passen – vroegen we ons af?

illustratie meerminnen verdrinken niet
Niet zomaar een meeuw. © Vicky Maaskant

Water: komt altijd terug

Tijdens ons teken- en schrijfproces genoten Saskia en ik van onze gesprekken, waarin we soms teruggingen naar onze kindertijd en oude legendes oprakelden. Dat we als kind over de zeedijk bij opa en oma Boomdijk in het water staarden, en als we bij eb wat overblijfselen zagen van een huis, we droomden over Atlantis of de Zeemeermin van Westenschouwen. Laat ik nu juist dat stuk van de dijk hebben gebruikt als uitzichtpunt van Bruinisse uit 1911 voor mijn illustratie

Ook zijn we allebei gebiologeerd door de oneindige vorm van de schelp van de nautilus inktvis. Je ziet deze vorm dan ook vaak terug in de illustratie. Als je goed zoekt, kun je zelfs een natuurgetrouwe nautilus schelp of twee terugvinden.
Soms, als ik met Saskia aan de telefoon hing (urenlang soms, geen grapje), dan pende ik wat woorden en tekeningetjes op die ik in de illustratie wilde verwerken.

‘Krabbels en doodles’

Tijdens die gesprekken ontdekten we dat zowel Saskia als ik vaak waterelementen gebruiken om ons uit te drukken, omdat we onze eigen emoties hiermee zo goed mee kunnen beschrijven. We kwamen ook tot de conclusie dat water altijd een wederkerend thema is in onze werken en zo inspireerden we elkaar weer.


Meerminnen verdrinken niet

Het hele tekenproces: het verzamelen van Mood Boards en het oefenen van elementen, het ontwerp van de tekening en het tekenen zelf tot het eindresultaat, heeft ongeveer 10 maanden geduurd. Het is een project dat ik met veel liefde heb gedaan, samen met Saskia, en zou het zo nog eens doen voor mijn zus. Dus laat deel II van Meerminnen verdrinken niet maar komen (wie weet ;)!

De illustratie-in-wording © Vicky Maaskant

Voor nu, laten we eerst maar eens gaan genieten van het boek waar het allemaal om draait. Ik heb het boek ook nog niet gelezen -ondanks dat Saskia mij wat passages heeft voorgelezen ter inspiratie voor mijn tekening- en ik kan niet wachten tot het zover is.

Ik zal regelmatig terugkeren als gastblogger op meerminnenverdrinkenniet.nl

Ben je benieuwd hoe ik tot mijn tekentechniek kwam? Lees Van art nouveau tot M.C. Escher: inspiratiereis naar mijn tekenstijl.

Wil je meer weten over mijn illustratie in Meerminnen verdrinken niet?
Lees hier binnenkort Het verhaal achter de illustratie van Meerminnen verdrinken niet.


Ben je nieuwsgierig geworden naar mijn illustratie?

Je kunt het boek meteen bestellen via de shop. ‘Meerminnen verdrinken niet’ is een historisch boek voor jong en oud, gebaseerd op ware gebeurtenissen en personages.

2 gedachten over “Hoe mijn illustratie bij ‘Meerminnen verdrinken niet’ tot stand kwam

  1. Wat een vruchtbare relatie hebben jullie, jullie vullen elkaar zo goed aan, dat zie je niet altijd
    Mooi die mossel, doet me ook wat aan een vlinder denken, al zijn het tegenpolen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

acht − 2 =